Lösenord

tisdag 15 oktober 2013

pedagogisk planering i klass 7 Uppsala waldorfskola




Pedagogisk planering (pp) läsåret 2013/14 Uppsala Waldorfskola
_________________________________________________________________________________

Årskurs: 7
Lärare: Annica Lundgren
Period: Människokunskap
Ämnesområden som behandlas inom LGR11: Biologi
_________________________________________________________________________________

1) Beskrivning av periodens waldorfpedagogiska syfte:

Att genom studier av organen utveckla en förmåga och förståelse för hur kroppen fungerar. Det sker genom att eleverna:

*har kunskap om människans anatomi, olika organ och organsystem och deras funktion.   
*har kunskap om behovet av goda hälsovanor och motion.
*har kunskap om beroendeframkallande medels påverkan på hälsan.


2) Syfte enligt LGR11:

Undervisningen i ämnet biologi ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om biologiska sammanhang och nyfikenhet på och intresse för att veta mer om sig själva
Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att ställa frågor om människan utifrån egna upplevelser och aktuella händelser.
Vidare ska undervisningen ge eleverna förutsättningar att söka svar på frågor med hjälp av både systematiska undersökningar och olika typer av källor.

_________________________________________________________________________________

3) Övergripande mål och riktlinjer

Eleven kan leva sig in i och förstå andra människors situation och utvecklar en vilja att handla också med deras bästa för ögonen.

Eleven visar respekt för och omsorg om såväl närmiljön som miljön i ett vidare perspektiv.

Använda kunskap från de estetiska, humanistiska, naturvetenskapliga, samhälls-
vetenskapliga och tekniska kunskapsområdena för att förstå och hantera frågor och utmaningar i samhällsliv, 
vardagsliv och studier,lära, utforska och arbeta både självständigt och tillsammans med andra och känna tillit till denna förmåga,

Använda sig av ett kritiskt tänkande och självständigt formulera ståndpunkter grundade på kunskaper och etiska överväganden.

Med kreativitet och nyfikenhet lösa problem och omsätta idéer i handling,
 _______________________________________________________________________________

4) Kunskapsområden och centralt innehåll enligt LGR11:

Ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om biologiska sammanhang och nyfikenhet på och intresse för att 
veta mer om sig själva.

Ska ge eleverna möjlighet att ställa frågor om människan utifrån egna upplevelser och aktuella händelser.

Ska ge eleverna förutsättningar att söka svar på frågor med hjälp av både systematiska undersökningar och 
olika typer av källor.

Kropp och hälsa:

• Hur den fysiska och psykiska hälsan påverkas av sömn, kost, motion, sociala relationer och beroendeframkallande medel. 
Vanligt förekommande sjukdomar och hur de kan förebyggas och behandlas. Virus, bakterier, infektioner och 
smittspridning. Antibiotika och resistenta bakterier.


Biologin och världsbilden

Historiska och nutida upptäckter inom biologiområdet och deras betydelse för samhället, människors 
levnadsvillkor samt synen på naturen och naturvetenskapen.



5) Kunskapskrav enligt LGR11:

Eleven kan samtala om och diskutera frågor som rör hälsa och skiljer då fakta från värderingar och formulerar ställningstaganden med motiveringar samt beskriver några tänkbara konsekvenser. 

I diskussionerna ställer eleven frågor och framför och bemöter åsikter och argument. 

Eleven kan söka naturvetenskaplig information och använder då olika källor, underbyggda resonemang om informationens och källornas trovärdighet och relevans. 

Eleven kan använda informationen på ett fungerande sätt i diskussioner och för att skapa texter och andra framställningar med anpassning till syfte och målgrupp.

Eleven kan genomföra fältstudier och andra undersökningar utifrån givna planeringar och enkla frågeställningar och planeringar som det går att arbeta systematiskt utifrån. I undersökningarna använder eleven utrustning på ett säkert och fungerande sätt. 

Eleven kan jämföra resultaten med frågeställningarna och drar slutsatser med koppling till biologiska modeller och teorier. 

Eleven för resonemang kring resultatens rimlighet och på hur undersökningarna kan förbättras. 

Dessutom gör eleven dokumentationer av undersökningarna med tabeller, diagram, bilder och skriftliga rapporter.

Eleven kan föra underbyggda resonemang om hälsa, sjukdom och ärftlighet och visar då på samband som rör människokroppens byggnad och funktion.


6) Det här ska jag kunna:


Hur olika organ i människans organsystem fungerar och samarbetar för att kroppen ska fungera:

Ämnesomsättningen: matsmältningen

Hormonerna som styr ämnesomsättningen.

Vad har de olika näringsämnena för uppgifter och i vilken mat finns de.

Vad vitaminbrist kan ge för sjukdomar.

Vad man kan få sjukdomar om man inte äter rätt (t.ex. bullimi och självsvält).

Det rytmiska systemet:

Hur lungorna, hjärtat, hjärnan och blodomloppet fungerar och samarbetar.

Njurarna och levern och hur de renar blodet.

Hur vårt immunsystem skyddar oss från sjukdomar. 

Vad finns det för botemedel.

Hormonerna som styr tillväxten och salt-vattenbalansen.

Vad händer om man inte sover?

_________________________________________________________________________________


7) När: Vecka  42, 43,45 och 46 morgonperiod


Vecka
lektion
arbetsuppgifter
42
Hur olika organ i människans organsystem fungerar och samarbetar för att kroppen ska fungera:
Ämnesomsättningen: matsmältningen


Föreläsningar, demonstrationer, laborationer

Redovisa muntligt och skriftligt föreläsningar, demonstrationer och laborationer
43 Det rytmiska systemet
Se vecka 42
Se vecka 42
44  Lov
lov
lov
45
Hur vårt immunsystem skyddar oss från sjukdomar.

Vad finns det för botemedel.

Hormonerna som styr tillväxten och salt-vattenbalansen.

Vad händer om man inte sover?

Den fysiska hälsan (kost, motion och sömn och psyket) har en relation till varandra.

Hormoner och hur de fungerar i kroppen.

Livsstil

Vanliga sjukdomar.

Se vecka 42
Se vecka 42
46
Grupparbeten:

1) Hur vårt immunsystem skyddar oss från sjukdomar. Vad finns det för botemedel.

2) Hormonerna som styr tillväxten och salt-vattenbalansen.

3) Vad händer om man inte sover?

4) Den fysiska hälsan (kost, motion och sömn och psyket) har en relation till varandra.

5) Hormoner och hur de fungerar i kroppen.

6) Livsstil

7) Vanliga sjukdomar.



Grupparbeten

Muntligt och skriftlig redovisa grupparbetet.

Utställningsskärm med relevant fakta.

Inlämning av periodhäften.
.


_________________________________________________________________________________

8) Metod/Arbetssätt

Biologins metoder och arbetssätt

Experiment. Formulering av enkla frågeställningar, planering, utförande och utvärdering, enskilda arbeten, 
självstudier, filmvisningar.

Sambandet mellan biologiska undersökningar och utvecklingen av begrepp, modeller och teorier.


9) Elevmedverkan:
Redovisningsform, lektionsupplägg, ge förslag på lektionsinnehåll och om det är stämmer med kursinnehållet införlivas det i lektionerna. Välja grupparbete utifrån ämne.

_____________________________________________________________________________

10) Redovisningsformer och bedömning:

Anteckningar med referat av lektionsinnehållet samt skriftliga och muntliga beskrivningar av elevens egna experiment och laborationsrapporter.

Hur de skriftliga presentationerna logiskt och estetiskt presenteras i form av bilder och skrift. 

Bedömningen är också beroende av aktiviteten på lektionerna och hur eleven där visar sin förståelsen av stoffet. 

Bedömningsgrunderna beror också på hur väl laborationerna utförts samt hur rapporterna över laborationerna skrivits (logik och tydlighet i den skriftliga presentationen). 

Då kursen har många laborativa inslag bedöms också närvaron - Eleven behöver ta igen missade laborationer vid ett annat tillfälle.
________________________________________________________________________________

11) Det här kommer läraren att bedöma

Vecka
Nivå 1
Nivå 2
Nivå 3
42
Hur olika organ i människans organsystem fungerar och samarbetar för att kroppen ska fungera:
Ämnesomsättningen: matsmältningen

Eleven beskriver muntligt enkla iakttagelser och beskrivningar över de exempel på organ som deltar i matsmältningen

Eleven gör enkla texter med enkla illustrationer till texten. 
Eleven deltar med koncentration i de övningar och laborationer som ingår i kursen.

Eleven laborerar på ett  fungerande sätt och använder eventuella instrument och apparater med respekt.

Eleven beskriver muntligt iakttagelser och beskrivningar över de exempel på organ som deltar i matsmältningen

Eleven gör väl skrivna texter med bra illustrationer till texten. 
Eleven deltar med stor koncentration i de övningar och laborationer som ingår I kursen 

Eleven laborerar på ett väl fungerande sätt och använder eventuella instrument och apparater med respekt.
Eleven beskriver väl och ingående muntligt iakttagelser och beskrivningar över de exempel på organ som deltar i matsmältningen

Eleven gör mycket väl skrivna texter med mycket bra illustrationer till texten. 
Eleven deltar med mycket stor koncentration i de övningar och laborationer som ingår i kursen. .
Eleven laborerar på ett mycket  väl fungerande sätt och använder eventuella instrument och apparater med respekt.
43 Det rytmiska systemet
Se vecka 42
Se vecka 42
Se vecka 42
44 Lov
lov
lov
Lov
45

Se vecka 42  
Se vecka 42
Se vecka 42
46
Hur vårt immunsystem skyddar oss från sjukdomar. Vad finns det för botemedel.
Hormonerna som styr tillväxten och salt-vattenbalansen.
Vad händer om man inte sover?
Den fysiska hälsan (kost, motion och sömn och psyket) har en relation till varandra.
Hormoner och hur de fungerar i kroppen.
 Livsstil
Vanliga sjukdomar.


Eleven deltar i grupparbetet och bidrar till någon del med arbete som för grupparbetet framåt.

Eleven bidrar till grupparbetet med illustrationer och relevant text till utställningsaffischerna.

Eleven presenterar muntligt sin del av grupparbetet på ett tillfredsställande sätt. 
Eleven deltar i grupparbetet och bidra väl med arbete som för grupparbetet framåt.



Eleven bidrar och arbetar med, utan uppmaning av andra gruppmedlemmar. sin beskärda del av arbetet.
Eleven har en helhetsuppfattning om vad som behöver göras samt vidarebefordrar det. Eleven deltar aktivt. utan uppmaning av andra gruppmedlemmar och arbetar med  sin beskärda del av arbetet.

 Grupparbetet innehåller en fördjupning i ämnet, en text och en illustration. med väl tecknade illustrationer och välskriven text till utställningsaffischerna

Grupparbetet innehåller en fördjupning i ämnet, en välskriven text och väl tecknade illustrationer. Texten till utställningsaffischerna är välskrivna och omsorgsfullt textade, illustrationerna välarbetade och estetiskt tilltalande.

Eleven presenterar muntligt sin del av grupparbetet på ett bra  sätt. 
Eleven deltar i grupparbetet och bidra mycket väl med genomfört arbete som för grupparbetet framåt.

Eleven bidrar och arbetar med, utan uppmaning av andra gruppmedlemmar. sin beskärda del av arbetet.
Eleven har en helhetsuppfattning om vad som behöver göras samt vidarebefordrar det och deltar aktivt i fördel-ningen av det arbetet. Eleven ser vad som behöver komplet-teras och för-delas arbetet rättvist eller, om övriga gruppmedlemmar är upptagna av väsentligt grupparbete, utför eleven kompletteringen själv.
Grupparbetet innehåller en stor fördjupning i ämnet, en välskriven relevant text och väl tecknade illustrationer. Texten till utställnings-affischerna är mycket välskrivna, med stor omsorgsfullt textade och illustrationerna mycket välarbetade och mycket estetiskt tilltalade.

Eleven presenterar muntligt sin del av grupparbetet på ett mycket bra  sätt.


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar