Pedagogisk planering (pp) läsåret
2013/14 Uppsala Waldorfskola
_________________________________________________________________________________
Årskurs: 7
Lärare: Annica Lundgren
Period: Människokunskap
Ämnesområden som behandlas inom
LGR11: Biologi
_________________________________________________________________________________
1) Beskrivning
av periodens waldorfpedagogiska syfte:
Att genom studier av
organen utveckla en förmåga och förståelse för hur kroppen fungerar. Det sker
genom att eleverna:
*har
kunskap om människans anatomi, olika organ och organsystem och deras funktion.
*har
kunskap om behovet av goda hälsovanor och motion.
*har kunskap om beroendeframkallande medels påverkan på
hälsan.
2) Syfte enligt LGR11:
Undervisningen i ämnet biologi ska syfta
till att eleverna utvecklar kunskaper om biologiska sammanhang och nyfikenhet
på och intresse för att veta mer om sig själva
Genom undervisningen ska eleverna ges
möjlighet att ställa frågor om människan utifrån egna upplevelser och aktuella
händelser.
Vidare ska undervisningen ge eleverna
förutsättningar att söka svar på frågor med hjälp av både systematiska
undersökningar och olika typer av källor.
_________________________________________________________________________________
3) Övergripande mål och
riktlinjer
Eleven
kan leva sig in i och förstå andra människors situation och utvecklar en vilja
att handla också med deras bästa för ögonen.
Eleven
visar respekt för och omsorg om såväl närmiljön som miljön i ett vidare
perspektiv.
Använda
kunskap från de estetiska, humanistiska, naturvetenskapliga, samhälls-
vetenskapliga och
tekniska kunskapsområdena för att förstå och hantera frågor och utmaningar i
samhällsliv,
vardagsliv och studier,lära,
utforska och arbeta både självständigt och tillsammans med andra och känna
tillit till denna förmåga,
Använda
sig av ett kritiskt tänkande och självständigt formulera ståndpunkter grundade
på kunskaper och etiska överväganden.
Med kreativitet och nyfikenhet lösa problem och omsätta
idéer i handling,
_______________________________________________________________________________
4) Kunskapsområden och centralt
innehåll enligt LGR11:
Ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om biologiska
sammanhang och nyfikenhet på och intresse för att
veta mer om sig själva.
Ska ge eleverna möjlighet att ställa frågor om människan utifrån
egna upplevelser och aktuella händelser.
Ska ge eleverna förutsättningar att söka svar på frågor
med hjälp av både systematiska undersökningar och
olika typer av källor.
Kropp och hälsa:
• Hur den fysiska och psykiska hälsan påverkas av sömn,
kost, motion, sociala relationer och beroendeframkallande medel.
Vanligt
förekommande sjukdomar och hur de kan förebyggas och behandlas. Virus,
bakterier, infektioner och
smittspridning. Antibiotika och resistenta
bakterier.
Biologin och världsbilden
Historiska och nutida
upptäckter inom biologiområdet och deras betydelse för samhället, människors
levnadsvillkor samt synen på naturen och naturvetenskapen.
5) Kunskapskrav enligt LGR11:
Eleven kan samtala om och diskutera
frågor som rör hälsa och skiljer då fakta från värderingar och formulerar
ställningstaganden med motiveringar samt beskriver några tänkbara
konsekvenser.
I diskussionerna ställer eleven frågor och framför och bemöter åsikter
och argument.
Eleven kan söka naturvetenskaplig information och använder då
olika källor, underbyggda resonemang om informationens och källornas
trovärdighet och relevans.
Eleven kan använda informationen på ett fungerande
sätt i diskussioner och för att skapa texter och andra framställningar med
anpassning till syfte och målgrupp.
Eleven kan genomföra fältstudier och
andra undersökningar utifrån givna planeringar och enkla frågeställningar och
planeringar som det går att arbeta systematiskt utifrån. I undersökningarna
använder eleven utrustning på ett säkert och fungerande sätt.
Eleven kan
jämföra resultaten med frågeställningarna och drar slutsatser med koppling
till biologiska modeller och teorier.
Eleven för resonemang kring resultatens
rimlighet och på hur undersökningarna kan förbättras.
Dessutom gör eleven
dokumentationer av undersökningarna med tabeller, diagram, bilder och
skriftliga rapporter.
Eleven
kan föra underbyggda resonemang om hälsa, sjukdom och ärftlighet och visar då
på samband som rör människokroppens byggnad och funktion.
6)
Det här ska jag kunna:
Hur olika organ i människans organsystem fungerar och
samarbetar för att kroppen ska fungera:
Ämnesomsättningen: matsmältningen
Hormonerna som styr ämnesomsättningen.
Vad har de olika näringsämnena för uppgifter och i vilken
mat finns de.
Vad vitaminbrist kan ge för sjukdomar.
Vad man kan få sjukdomar om man inte äter rätt (t.ex.
bullimi och självsvält).
Det rytmiska systemet:
Hur lungorna, hjärtat, hjärnan och blodomloppet fungerar och
samarbetar.
Njurarna och levern och hur de renar blodet.
Hur vårt immunsystem skyddar oss från sjukdomar.
Vad finns
det för botemedel.
Hormonerna som styr tillväxten och salt-vattenbalansen.
Vad händer om man inte sover?
_________________________________________________________________________________
7) När: Vecka 42, 43,45 och 46 morgonperiod
Vecka
|
lektion
|
arbetsuppgifter
|
42
Hur olika organ i människans
organsystem fungerar och samarbetar för att kroppen ska fungera:
Ämnesomsättningen: matsmältningen
|
Föreläsningar,
demonstrationer, laborationer
|
Redovisa muntligt och
skriftligt föreläsningar, demonstrationer och laborationer
|
43 Det rytmiska
systemet
|
Se vecka 42
|
Se vecka 42
|
44 Lov
|
lov
|
lov
|
45
Hur vårt immunsystem skyddar oss från
sjukdomar.
Vad finns det för botemedel.
Hormonerna som styr tillväxten och
salt-vattenbalansen.
Vad händer om man inte sover?
Den fysiska hälsan (kost, motion och
sömn och psyket) har en relation till varandra.
Hormoner och hur de fungerar i
kroppen.
Livsstil
Vanliga sjukdomar.
|
Se vecka 42
|
Se vecka 42
|
46
Grupparbeten:
1) Hur vårt immunsystem skyddar oss
från sjukdomar. Vad finns det för botemedel.
2) Hormonerna som styr tillväxten och
salt-vattenbalansen.
3) Vad händer om man inte sover?
4) Den fysiska hälsan (kost, motion
och sömn och psyket) har en relation till varandra.
5) Hormoner och hur de fungerar i
kroppen.
6) Livsstil
7) Vanliga sjukdomar.
|
Grupparbeten
Muntligt och skriftlig
redovisa grupparbetet.
Utställningsskärm med relevant
fakta.
Inlämning av
periodhäften.
.
|
_________________________________________________________________________________
8) Metod/Arbetssätt
Biologins metoder
och arbetssätt
Experiment. Formulering av enkla frågeställningar, planering,
utförande och utvärdering, enskilda arbeten,
självstudier, filmvisningar.
Sambandet mellan biologiska undersökningar och
utvecklingen av begrepp, modeller och teorier.
9) Elevmedverkan:
Redovisningsform,
lektionsupplägg, ge förslag på lektionsinnehåll och om det är stämmer med
kursinnehållet införlivas det i lektionerna. Välja grupparbete utifrån ämne.
_____________________________________________________________________________
10) Redovisningsformer och
bedömning:
Anteckningar med referat
av lektionsinnehållet samt skriftliga och muntliga beskrivningar av elevens egna
experiment och laborationsrapporter.
Hur de skriftliga presentationerna logiskt
och estetiskt presenteras i form av bilder och skrift.
Bedömningen är också
beroende av aktiviteten på lektionerna och hur eleven där visar sin förståelsen
av stoffet.
Bedömningsgrunderna beror också på hur väl laborationerna utförts
samt hur rapporterna över laborationerna skrivits (logik och tydlighet i den
skriftliga presentationen).
Då kursen har många laborativa inslag bedöms också
närvaron - Eleven behöver ta igen missade laborationer vid ett annat tillfälle.
________________________________________________________________________________
11) Det här kommer läraren att bedöma
Vecka
|
Nivå 1
|
Nivå 2
|
Nivå 3
|
42
Hur olika organ i människans
organsystem fungerar och samarbetar för att kroppen ska fungera:
Ämnesomsättningen: matsmältningen
|
Eleven beskriver
muntligt enkla iakttagelser och beskrivningar över de exempel på organ som
deltar i matsmältningen
Eleven gör enkla texter
med enkla illustrationer till texten.
Eleven deltar med
koncentration i de övningar och laborationer som ingår i kursen.
Eleven laborerar på
ett fungerande sätt och använder
eventuella instrument och apparater med respekt.
|
Eleven beskriver
muntligt iakttagelser och beskrivningar över de exempel på organ som deltar i
matsmältningen
Eleven gör väl skrivna
texter med bra illustrationer till texten.
Eleven deltar med stor
koncentration i de övningar och laborationer som ingår I kursen
Eleven laborerar på ett
väl fungerande sätt och använder eventuella instrument och apparater med
respekt.
|
Eleven beskriver väl
och ingående muntligt iakttagelser och beskrivningar över de exempel på organ
som deltar i matsmältningen
Eleven gör mycket väl
skrivna texter med mycket bra illustrationer till texten.
Eleven deltar med
mycket stor koncentration i de övningar och laborationer som ingår i kursen.
.
Eleven laborerar på ett
mycket väl fungerande sätt och
använder eventuella instrument och apparater med respekt.
|
43 Det rytmiska
systemet
|
Se vecka 42
|
Se vecka 42
|
Se vecka 42
|
44 Lov
|
lov
|
lov
|
Lov
|
45
|
Se vecka 42
|
Se vecka 42
|
Se vecka 42
|
46
Hur vårt immunsystem skyddar oss från
sjukdomar. Vad finns det för botemedel.
Hormonerna som styr tillväxten och
salt-vattenbalansen.
Vad händer om man inte sover?
Den fysiska hälsan (kost, motion och
sömn och psyket) har en relation till varandra.
Hormoner och hur de fungerar i
kroppen.
Livsstil
Vanliga sjukdomar.
|
Eleven deltar i
grupparbetet och bidrar till någon del med arbete som för grupparbetet framåt.
Eleven bidrar till
grupparbetet med illustrationer och relevant text till
utställningsaffischerna.
Eleven presenterar
muntligt sin del av grupparbetet på ett tillfredsställande sätt.
|
Eleven deltar i
grupparbetet och bidra väl med arbete som för grupparbetet framåt.
Eleven bidrar och
arbetar med, utan uppmaning av andra gruppmedlemmar. sin beskärda del av
arbetet.
Eleven har en
helhetsuppfattning om vad som behöver göras samt vidarebefordrar det. Eleven
deltar aktivt. utan uppmaning av andra gruppmedlemmar och arbetar med sin beskärda del av arbetet.
Grupparbetet innehåller en fördjupning i
ämnet, en text och en illustration. med väl tecknade illustrationer och
välskriven text till utställningsaffischerna
Grupparbetet innehåller
en fördjupning i ämnet, en välskriven text och väl tecknade illustrationer. Texten
till utställningsaffischerna är välskrivna och omsorgsfullt textade,
illustrationerna välarbetade och estetiskt tilltalande.
Eleven presenterar
muntligt sin del av grupparbetet på ett bra
sätt.
|
Eleven deltar i
grupparbetet och bidra mycket väl med genomfört arbete som för grupparbetet
framåt.
Eleven bidrar och
arbetar med, utan uppmaning av andra gruppmedlemmar. sin beskärda del av
arbetet.
Eleven har en
helhetsuppfattning om vad som behöver göras samt vidarebefordrar det och
deltar aktivt i fördel-ningen av det arbetet. Eleven ser vad som behöver
komplet-teras och för-delas arbetet rättvist eller, om övriga gruppmedlemmar
är upptagna av väsentligt grupparbete, utför eleven kompletteringen själv.
Grupparbetet innehåller
en stor fördjupning i ämnet, en välskriven relevant text och väl tecknade
illustrationer. Texten till utställnings-affischerna är mycket välskrivna,
med stor omsorgsfullt textade och illustrationerna mycket välarbetade och
mycket estetiskt tilltalade.
Eleven presenterar
muntligt sin del av grupparbetet på ett mycket bra sätt.
|
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar